Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Waarom de 7 zekerheden van Jumbo zo’n sterk middel zijn

De 7 zekerheden van Jumbo, iedereen kent ze. En ze hebben het familiebedrijf geen windeieren gelegd, het is voor hun een supersterk middel gebleken. Maar waarom is dat zo? In deze blog lees je hier meer over.

 

Wat zijn de zeven zekerheden

Voor de gene die het nog niet weet: De 7 zekerheden zijn zekerheden die je bij de supermarkt Jumbo krijgt. Het zijn keiharde garanties waaraan je als klant de supermarkt mag houden en er staat ook wat tegenover. De 7 zekerheden zijn ontstaan vanuit een onderzoek naar de grootste ergernissen. De 7 grootste ergernissen heeft Jumbo vervolgens omgezet naar 7 zekerheden. De 7 zekerheden volgens de website van Jumbo zijn:

  1. Euro’s goedkoper: Bij Jumbo hebben we de laagsteprijsgarantie. Vaste prijs elders toch lager? Dan passen we de prijs aan en krijg je als dank het product gratis!;
  2. Service met ’n glimlach: Onze service gaat altijd net een stapje verder. In onze winkels en op onze Pick Up Points kun je altijd rekenen op onze persoonlijke service;
  3. Voor ál uw boodschappen: Bij Jumbo hebben we het grootste supermarktassortiment. Mis je iets? Wij zorgen voor een alternatief of halen het product voor je in huis;
  4. Vers is ook echt vers: Bij ons is vers gegarandeerd vers, we selecteren met zorg de allerbeste versproducten. Product met de datum van vandaag? Dan krijg je als dank voor de melding het product gratis mee;
  5. Vlot winkelen: Snel en gemakkelijk boodschappen doen: dat verstaan wij onder vlot winkelen. In onze winkels, op Pick Up Points en natuurlijk online. In de winkel vierde wachtende in de rij? Boodschappen gratis!;
  6. Niet tevreden? Geld Terug: Wij zijn pas tevreden als je meer dan tevreden bent. Toch niet helemaal tevreden? Dan krijg je een vervangend product of je geld terug;
  7. Uw wensen staan centraal: We zijn nieuwsgierig naar je mening. Geef het aan ons door, zo kunnen we je nog beter van dienst zijn.

Dit zijn de 7 zekerheden zoals Jumbo ze verwoord, maar waarom werkt dit nu zo goed? Uit eigen ervaring (ik heb een aantal jaar bij de Jumbo gewerkt) vertel ik je waarom dit zo is:

 

Het legt een lat waaraan ze aan kunnen voldoen

De 7 zekerheden bepalen de lat waaraan de medewerkers van de Jumbo kunnen voldoen. Ze weten waarop ze afgerekend kunnen worden en daardoor houden de medewerkers elkaar scherp. Wanneer iemand van de vleeswarenafdeling bijvoorbeeld ziet dat het druk is bij de kassa, voelt zij zich ook verantwoordelijk voor de kassa en zal sneller bijdraaien.

Je kunt je lat dus neerleggen, je kunt aan de verwachtingen voldoen, maar je weet ook hoe je dit kunt overtreffen! Doordat je weet wat de lat is, kunnen medewerkers ook voor hun zelf bepalen hoe zij dit kunnen overtreffen om de klanten nog enthousiaster te maken.

 

Klanten weten waarvoor ze staan (en waarop je afgerekend kunt worden)

De klanten van de Jumbo weten concreet waar de supermarkt voor staat. Voordat ik in de supermarkt kom weet ik waar ze voor staan, wat ik kan verwachten en dus of het bij mij past. Hierdoor hebben zij een sterke identiteit en dat trekt klanten aan. Het voordeel voor de klanten is ook dat zij weten waarop ze de supermarkt mogen afrekenen. Wanneer ik de vierde wachtende ben, mag ik als klant daar op inspringen om ook daadwerkelijk mijn boodschappen gratis te krijgen (als het goed is moeten de medewerkers dat al doen, maar dat terzijde 😉).

Dat betekent voor de Jumbo ook dat ze de stroom klachten sturen. Doordat ze verwachtingen scheppen bij hun klanten creëren ze kaders waarbinnen ze werken. Mochten er klachten komen, komen ze binnen op basis van deze zeven zekerheden en kan er ook sneller naar gehandeld worden. Klanten weten wat de lat van de organisatie is en daarmee zullen ze ook sneller een klacht neerleggen bij het bedrijf. En hoewel we vaak zeggen dat we als ondernemers minder klachten willen hebben, wil je wel graag elke klacht horen, door de 7 zekerheden zorgen ze ervoor dat ze de kans vergroten om iedere klacht die er over de Jumbo is te horen krijgen.

Lees hier bijvoorbeeld mijn voorbeeld over klachten bij de Jumbo en hoe zij dat hebben opgelost

 

Het personeel weet wat ervan ze wordt verwacht

Net als bij het eerste punt is het voor het personeel heel belangrijk om te weten wat er van ze wordt verwacht. Toen ik zelf nog bij de supermarkt werkte waren er ook medewerkers die niet zo scherp waren op de 7 zekerheden. De andere personeelsleden zorgden er dan voor dat ze deze mensen erop aanspraken, waardoor de klant toch echt het enthousiasme ervoeren.

Vanuit de Jumbo krijgt iedere medewerker sowieso iedere 2 jaar (in die tijd althans) een 7-zekerheden-training, om op die manier mensen echt te trainen in het klantgericht handelen. Deze 7 zekerheden zorgden er wat mij betreft voor dat we geen producten mochten weggeven, maar moesten weggeven, alles draait om die enthousiaste klant. Dat is ook nog eens heel leuk werken, want je moet klanten blij maken, hoe leuk is dat? 😊

 

Het zorgt voor veel hogere klantbeoordelingen

Doordat de organisatie voor de zekerheden staan is er veel mogelijk, je moet als personeel die extra stappen zetten. Daardoor zagen wij altijd goede beoordelingen terug en groeide de omzet. Doordat je ook continu stuurt op klantbeoordelingen hielden wij altijd onderling elkaar scherp als personeel zijnde.

Commentaar

Reacties