Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Waarom kernwaarden belangrijk zijn

Kernwaarden zijn een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Maar wat zijn kernwaarden nu eigenlijk en waarom zijn ze belangrijk? Dat lees je in deze blog.

 

Wat zijn kernwaarden?

De kernwaarden van een bedrijf zijn de belangrijkste waarden voor je bedrijf. Jouw bedrijf drijft op deze kernwaarden en jij/ jullie staan echt voor deze kernwaarden. Het zijn de duurzame grondbeginselen van ieder bedrijf! De kernwaarden is wat jouw bedrijf onderscheidt ten opzichte van de rest, ze zijn niet te kopiëren.

 

De kernwaarden bepalen je cultuur

Daarmee bepalen de kernwaarden de cultuur van je bedrijf. Alles binnen het bedrijf is gericht op deze kernwaarden. De kernwaarden moeten bij de klanten passen en moeten bij het personeel passen om succesvol te zijn. Daarom is karakter ook belangrijker bij het aannemen van mensen dan vaardigheden. Vaardigheden kun je aanleren, karakter niet!

 

Zet je kernwaarden in

Ga dus op zoek naar de kernwaarden van je bedrijf. Het zijn de waarden waar je bedrijf op drijft en naar wie iedereen kan teruggrijpen. Hoe helderder jij je kernwaarden hebt, hoe meer klanten jij kunt aantrekken die ook bij je kernwaarden passen. Je kernwaarden zijn namelijk je belangrijkste marketingmiddel: Het is wie je bedrijf écht is.

 

Bepalen van kernwaarden, zo doe je dat:

Maar hoe bepaal je nu wat je kernwaarden zijn? Kernwaarden kun je in 3 rondes gaan ontdekken:

  1. Bestaande waarden die binnen jouw bedrijf passen op basis van je eigen waarden. Wat vind jij echt belangrijk?;
  2. Welke waarden zijn minimaal vereist in de markt waarin je opereert? Wat heeft je organisatie sowieso nodig? Een bank moet bijvoorbeeld ‘betrouwbaar’ zijn;
  3. Wat zijn de waarden die jij wenst dat je organisatie heeft, maar nog niet heeft?

 

Op basis van deze 3 rondes ga je nadenken over de waarden van je bedrijf. Bedenk goed welke waarden echt bij jou passen. Verdiep deze waarden voor je organisatie. Losse woorden zijn vaak lege begrippen, terwijl een combinatie met andere woorden meer zegt. Een mooi voorbeeld is het woord positief, dit kun je op verschillende manieren interpreteren. Kromkommer heeft hun kernwaarden op deze manier verwoord:

Positief: wij geloven niet in een wijzend vingertje. De wereld redden is al serieus genoeg dus werken we graag met een dikke knipoog.

Commentaar

Reacties