Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Waarom marketing ziek is

Mijn visie is dat marketing ziek is. Door deze ziekte zijn er al veel mensen opgelicht of misleidt. Waarom marketing ziek is, vertel ik in deze blog.

 

3 voorbeelden van zieke marketing

Noem mij filosofisch, maar ik vind dat heel veel dingen in marketing ziek zijn. Ik wil strijden om marketing weer echt te maken. Hier zo maar eens drie voorbeelden van zieke marketing:

  • Ken je het vleesschandaal nog? Waarin Paardenvlees wordt verkocht als varkensvlees? In 2014 was er een enorm vleesschandaal waarin het alleen nog maar gaat om meer winst maken. Voor mij is dit zieke marketing: Een nep-product verkopen als echt product.
  • En dat zelfs een RTL-programma gewoon zieke marketing is bewees Rambam. Het programma de succesfactor bracht awards aan. Wat bleek: Ze hadden voor iedere categorie een winnaar. Mocht er al een winnaar zijn in een bepaalde categorie, maakten ze gewoon een nieuwe categorie. En waarom? Omdat winnaars moesten betalen om in hun marketing mee te gaan. En dat leverde veel geld op!
  • Het laatste voorbeeld is die van de Business Bootcamp. Het initiatief van Open Circles heeft een tweedaagse training die zij als ‘gratis’ verkochten. Maar onder aan de streep moest je 47 euro betalen. Waarom ik dit precies ziek vind lees je in de blog Waarom ik een hekel aan Open Circles heb.

 

Zieke marketing komt veel voor

En dit laatste is misschien wel het beste voorbeeld van misleiding als je het mij vraagt. Iets verkopen als gratis, terwijl je dit op geen manier gratis kunt krijgen. Het is iets wat heel veel voorkomt, wat veel bedrijven doen. Heel veel bedrijven proberen hun klanten te verleiden om te kopen. En het ergste nog: we zijn het normaal zijn gaan vinden.

En het is soms lastig om te bepalen of iets nu misleidend is of dat het aanzetten tot koop is. De scheidslijn is dun. Maar ik vind dat het wel een ethische discussie is wat wel en niet kan.

 

Het Milka-principe

Vaak verwoord ik het als het Milka-principe. Het verhaal wat Milka vaak verteld middels reclames is dat hun melk komt van Paarse koeien. Iedereen weet dat dit niet bestaat. Natuurlijk weet ik dat dit creatieve vrijheid is, maar het is wel een eerste aanzet tot misleiding. Iets wat niet waar is verkopen als waar. Ik laat daarin vaak klanten nadenken of zij ook een Milka willen zijn of niet.

 

Echte marketing = het echte verhaal!

Voor mij is echte marketing het echte verhaal wat je vertelt. Daarom geloof ik ook in het werken vanuit je identiteit. Jouw identiteit is dat gene wat je onderscheidt en daarmee vertel je ook je verhaal. Neem dit verhaal als uitgangspunt van je marketing en ik geloof erin dat je dan aan echte marketing doet! En ja daar mag veel creatieve vrijheid in voorkomen, als het maar terug komt op het echte verhaal.

Commentaar

Reacties