Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Van zzp’er naar merk, het stappenplan

De grootste groeistap voor veel ZZP’ers zit hem in het krijgen van body met hun bedrijf. Dat is wat ik vaak terug krijg in groeisessies met ondernemers. Deze body krijg je mijn inziens door een merk te bouwen van je bedrijf, een merk dat staat waarvoor jij (wilt) staat (staan)! In deze blog lees je het stappenplan om van ZZP’er naar merk te gaan!

 

1.     Ontwikkel jouw identiteit

Alles start met het ontwikkelen van jouw identiteit. Want waar staat jouw bedrijf precies voor? Wat is de missie van jouw bedrijf en waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kan stellen richting jouw identiteit. Jouw identiteit formaliseer je in wat ik vaak het DNA-handboek noem, het handboek waarin het DNA van jouw merk staat vastgelegd.

Mocht je in de toekomst gaan samenwerken of personeel gaan aannemen, dan is dit DNA-handboek een handig middel om jouw verhaal over te brengen op je partners. Bij deze identiteit past natuurlijk ook het ontwikkelen van je visuele identiteit: Jouw logo, visitekaartjes, beeldmerk, etc.

 

2.     Formuleer doelen en ambities

De volgende stap is om voor jezelf te ontdekken welke ambities je hebt met jouw merk. Hoe ziet jouw merk er over een aantal jaar uit. Deze ambities zet je vervolgens om in een aantal doelstellingen die je makkelijk kunt meten. Hierdoor zorg je voor een stip aan de horizon waar je de volgende keuzes op kan baseren.

 

3.     Maak een plan om je merk in de markt te zetten

Als je jouw merk hebt vormgegeven is het goed om na te denken hoe je dit merk in de markt gaat zetten. Door je identiteit heb je al een keuze gemaakt om je merk te positioneren, nu ga je kijken hoe je jouw merkverhaal over gaat brengen op jouw toekomstige klanten. Het is daarom goed om na te denken over de volgende onderwerpen:

  • Welke kansen en bedreigingen zijn er in de markt?
  • Welke strategische opties heb ik?
  • Welke doelgroep/ doelgroepen kunnen wij onderscheiden?
  • Wat is de waarde die ons merk toevoegt aan het leven van een klant?
  • Via welke kanalen laat onze doelgroep zich informeren en inspireren?
  • Hoe ziet de klantreis van deze doelgroep eruit?
  • Welk verdienmodel past bij deze doelgroep.

Op basis hiervan kun je jouw marketingplan ontwikkelen. Meer over het ontwikkelen van een marketingplan lees je in de blog Maak je marketingplan in 7 stappen.

 

4.     Zoek naar de juiste ‘eerste doelgroep’

Om je merk in de markt te zetten is het goed om te zoeken naar de doelgroep die jouw verhaal als eerste omarmt. Met een mooie term noemen we dit ‘laaghangend fruit’, het fruit wat heel simpel als eerste te plukken is. Door op zoek te gaan naar de ‘laaghangende doelgroep’ zorg je ervoor dat je via deze doelgroep je merk in de markt kan zetten. Welke doelgroep is zo geïnteresseerd in de waarde die jij levert dat ze er geld voor over hebben?

 

5.     Deel structureel en consistent je verhaal

Wanneer je jouw eerste doelgroep hebt is het tijd om jouw verhaal te gaan delen met deze doelgroep en je (directe) netwerk. Jouw identiteit bepaalt jouw verhaal en dit verhaal deel je met jouw potentiële klanten. Dit doe je consistent, op ieder kanaal, in iedere situatie op een consistente en dus dezelfde manier. Jouw verhaal moet voor iedereen duidelijk zijn! Deel structureel je verhaal (in je marketingplan heb je daarvoor een planning gemaakt 😊).

 

6.     Betrek je fans bij je merk en maak ambassadeurs

Jouw eerste doelgroep, je bestaande klanten en je directe netwerk, het zijn je eerste fans! Betrek je fans bij jouw merk, bij de uitrol van je merk door ze een mooie rol te geven. Vraag ze of ze jou kunnen helpen, laat ze meedenken over jouw bedrijf, verras ze en betrek ze in alles, waardoor je fans creëert. En fans zijn de belangrijkste ambassadeurs van je merk, het zorgt voor een olievlek aan enthousiaste klanten van jouw merk.

 

7.     Voer je identiteit structureel door in alles binnen je organisatie

Als ZZP’er heb je nog geen hele organisatie die je moet meenemen in je verandering, maar toch heb je een organisatie: Dat ben jij en alles om je heen. Jouw website, jouw kantoor, je sociale media, het is jouw organisatie. Mocht je jouw bedrijf gaan uitbreiden met samenwerkingspartners of misschien zelfs personeel is het nog belangrijker om de identiteit volledig door te voeren in alle haarvaten van je bedrijf. Neem een voorbeeld aan het bedrijf dat staat voor klantgerichtheid Coolblue. Bij Coolblue hebben ze een Getwitter Scherm hangen, zodat iedereen kan zien wat er over hun bedrijf wordt gezegd, hebben ze functienamen zoals Klantknuffelaar, Pakkettenknuffelaar en Directeur Tevreden Klanten om heel duidelijk te maken waar het bij hun om draait. Last but not least hebben zij vergaderruimtes in de vorm van een Mario Bros Game, een ballenbak en een tetris-kamer. Hierdoor maakt het deze locatie echt van Coolblue.

Ga dus aan de slag met je eigen merk en bouw het stap voor stap uit naar het merk dat bij jou past!

 

Wil je aan de slag met het ontwikkelen van je merk, maar weet je niet waar je moet beginnen? Plan een gratis groeisessie en samen nemen we het stappenplan door om jouw merk te ontwikkelen.

Commentaar

Reacties